Digitalizacija proizvodnje će promeniti način na koji se proizvodi roba, posao i način života koji smo do sad vodili. 

 

3D

 

 štampa zvuči previše futuristički onima koji je nisu videli na delu – kao hrana koja se stvara samo pritiskom na dugme. Ali, ko kaže da i to neće biti moguće za nekoliko godina? 3D štampa je mali, ali        revolucionarni korak između nanošenja boje na papir i nanošenja slojeva čvrstih materijala, čime se stvara predmet. Razvoj mašina koje bi koristeći razne materijale pravile raznolike predmete može da predstavlja uvod u potpuno novu eru tehnologije i razvoja sveta.

 

Već je počelo – era u kojoj kupci proizvode

Ono što je juče smatrano nemogućim, danas je svakodnevnica – prenošenje glasa sa jedne strane sveta na drugi, razmena informacija na velikim udaljenostima, roboti i mašine koje u potpunosti zamenjuju radnu snagu. Došao je i trenutak kada ćemo stvarati šta god nam je potrebno i to bez napuštanja kuće.  Ukoliko nemamo kuću, i za to postoji prosto rešenje – ištampaćemo je! Možda svuči suludo, ali moguće je. 3D štampa već uzima mah i krenuli smo, po mišljenjima mnogih eksperata za tehnologiju, revolucionarnim korakom u budućnost.

 

Kako zapravo funkcioniše 3D štampa?

Štampač slaže sloj po sloj materijala od dna do vrha stvarajući čvrst predmet. Plastika je trenutno najzastupljenije ,,mastilo’’ 3D štampača, ali koriste se i keramika, metal, pesak, šećer i čokolada. Na osnovu ovih materijala možemo zaključiti da se razni predmeti mogu praviti već sada: nakit, gitare, proteze, medicinka pomagala i kompleksni delovi mašina.  Animacije kako izgleda 3D štampa možete pogledati na ovoj adresi.

 

Nova industrijska revolucija?

Proizvodnja postaje digitalna. 3D štampa može promeniti, ne samo način  poslovanja, već i dosadašnji način života. 

Kompanije su se u prošlosti fokusirale na proizvodnju milijarde identičnih proizvoda. Za to je najbolji primer Henri Ford, osnivač kompanije za proizvodnju automobila ,,Ford Motors’’,  koji je izjavio da će kupci izabrati boju koja im se najviše dopada, dokle god je to crna. Period prozvodnje bazirane na onome što proizvođači žele da plasiraju je završena. Kompanija budućnosti je fokusirana na masovnu prilagodljvost proizvoda.

 

Prema trećoj dimenziji

Stari način proizvodnje podrazumeva spajanje, lepljenje, šrafljenje delova. Sada, proizvod može biti dizajniran na kompjuteru i ištampan preko 3D štampača. Digitalni dizajn može biti završen za samo nekoliko klikova mišem. Način izrade je prostiji od konvencionalnog i za kratko vreme, ove mašine moći će da ištampaju bilo šta, bilo gde – u garaži ili u nekom afričkom selu.

Promeniće se čitava geografija lanca dobavljača. Inženjer koji radi u sred pustinje i nema alat koji mu je potreban, više ne mora da čeka dostavu sa drugog kontinenta. Može jednostavno skinuti dizajn s interneta i ištampati ga. Vreme kada su radovi i projekti odlagani zbog nedostatka nekog dela ili alata i vreme žaljenja kupaca da ne mogu da pronađu rezervni deo zastarelog automobila, uskoro će biti iza nas. Ne treba zanemariti i promenu materijala za proizvodnju – novi materijali su lakši, jači i istrajniji od starih. Recimo, karbonska vlakna zamenjuju čelik i aluminijum u proizvodnji  aviona.

 

Šok za svet

Kao i sve revolucije, i ova će obrnuti ustaljene stvari naopako. Digitalna tehnologija je već uzdrmala trgovinu u celom svetu. Mnogi ljudi će od same ideje kompanija budućnosti drhtati od straha. Ogromne opasne mašine pune ulja o kojima bi brinuo čovek, bile bi samo priče iz prošlosti. Neki proizvođači automobila danas proizvode dva puta više po radniku u odnosu na samo jednu deceniju ranije.

Većina poslova neće biti u salama za proizvodnju, nego u kancelarijama koje će biti pune dizajnera, inžinjera, IT stručnjaka, eksperata za logistiku i marketing timova. Za posao budućnosti potrebno je više veština.

Revolucija će uticati ne samo na način proizvodnje, već i na mesto gde se proizvodnja odvija. Fabrike su se selile u zemlje sa niskom cenom rada kako bi smanjile troškove radne snage. Ali troškovi proizvodnje se sve više smanjuju: prva generacija Ajpeda čija je maloprodajna cena bila 500 dolara, izrađena je po ceni od 33 dolara i skopljena u Kini za samo 8 dolara. Mnoge kompanije se sele iz Kine i vraćaju svojim zemljama, ne zato što cena rada u Kini raste, nego da bi bili bliži potrošačima i time brže reagovali na njihove zahteve. Neki proizvodi su vrlo komplikovani, pa je poželjno da su ljudi koji ih dizajniraju i ljudi koji ih izrađuju budu na istom mestu. Stručnjaci iz Bostona smatraju da će se između 10% i 30% robe koju Amerika trenutno uvozi iz Kine, do 2020. godine proizvoditi u porodičnim kućama, što bi za Ameriku značilo i do 55 milijardi dolara godišnje uštede.

Kao model široko rasprostranjene proizvodnje, visoke fleksibilnosti i proizvodnje malog obima, sem svojih prednosti može imati i negativne strane. Potražnja za radnom snagom u bilo kom sektoru industrije, usled razvoja 3D tehnologije, opala bi drastično – od nabavke, proizvodnje i prodaje do transporta, uvoza i izvoza. Posledice mogu biti ili katastrofalne ili revolucionarne. Čitav sistem poslovanja i ekonomije, pa i klasičan način života, može biti izmenjen.

 

Svakodnevni život promenjen iz korena

Umesto da idemo u prodavnicu kada nam je potrebna četkica za zube, možemo kupiti prava za dizajn preko interneta i ištampati je kod kuće. Ili umesto da biramo patike koje nam se najviše svidjaju u velikim prodavnicama obuće, možemo dizajnirati i ištampati sopstveni model. Pa čak ni ovde ne staju mogućnosti 3D štampe – pored štampanja predmeta za kuću, može se ištampati i čitava kuća. U Amsterdamu je grupa arhitekata ištampala velike blokove od delova koji liče na lego kocke, zatim ih spojila i napravila čvrst zid.

 

Povratak u realnost

U vremenu kada su vesti, knjige, muzika, filmovi pa i čitava društva predmet digitalizacije, razvoj i upotreba 3D štampe nam pokazuje da ljudi imaju potrebu da bar jednom nogom budu u realnom svetu. 3D štampa ima svetlu budućnost na mnogim poljima, naročito u medicini, umetnosti i kulinarstvu. Štampači za kućnu upotrebu bi do 2015. godine trebalo da koštaju manje od nekoliko hiljada američkih dolara. Kao uređaji koji povezuju imaginarni i fizički svet, 3D štampa ima velike šanse za jednu od glavnih uloga naše budućnosti.

Linija između digitalnog i fizičkog se polako briše i svet tehnologije prelazi na viši nivo. Velika promena kao što je ova može da ostavi tragove na svet, a na nama je da prihvatimo sve pozitivne i negativne strane koje ona donosi. Sve ostalo ostavljamo revolucionarima.

Bratislav Bojić 

0