Zvuči moćno, zar ne? Reč kaizen je sastavljena od dve japanske reči: „kai“, što znači „promena“ ili „promeniti“ i „zen“, što znači „dobar“. U bukvalnom prevodu – „dobra promena“, ali najčešće se prevodi kao „neprestano poboljšavanje“.

Šta je suština KAIZEN-a? To je sistem koji uključuje sve zaposlene – od top menadžmenta do čistača. Svako biva ohrabren da doprinese poboljšanju funkcionisanja preduzeća iznošenjem predloga na regularnoj bazi. Ovo nije aktivnost koja se dešava jednom mesečno ili jednom godišnje. Taj proces je stalan, neprekidan. U većini slučajeva ove ideje se ne tiču velikih promena. Kaizen se bazira na pravljenju malih promena na redovnoj osnovi: neprestano poboljšavajući produktivnost, bezbednost i efektivnost, uz istovremeno smanjenje otpada i šteta.

Osnova Kaizen-a je postavljena u Japanu, nakon Drugog svetskog rata, u vremenu kada je zemlja pokušavala da obnovi porušeno. Nekoliko američkih eksperata na polju poboljšanja na radnom mestu su dovedeni u Japan, kako bi pomogli u edukaciji i obrazovanju. Koristeći informacije o TWI programu (obuke u industriji), koncept Kaizen-a je počeo da se formira, a ušao je na velika vrata 1950-ih godina.

10808343_10202969394227136_829160648_n

Ključni principi Kaizen-a su:

 

  1. oslanjanje na timski rad, u kome je svačije mišljenje cenjeno i biva razmotreno;
  2. zaposleni imaju jaku ličnu disciplinu;
  3. zaposleni treba da imaju samopouzdanje da iznose predloge, čak i kada se čini da kompanija funkcioniše adekvatno;
  4. uvek postoji prostor za poboljšanje;
  5. sistem koristi krugove kvaliteta, grupe zaposlenih koji se sastaju i rade zajedno da reše probleme i podstaknu inovativne promene.

 

Kaizen uključuje mnogobrojne komponente japanskog poslovanja koje se smatraju razlogom uspeha njihovih kompanija. Neki od koncepata koji su inspirisani Kaizen-om jesu:

  • 5 S,
  • PDCA analiza,
  • Krugovi kvaliteta,

5 S“ je metod organizovanja radnog mesta. Uključuje:

  1. seiri“ (sortirati): urednost, zadržavanje samo esencijalnih predmeta;
  2. seiton“ (po redu): pravilnost, uklanjanje viška pokreta;
  3. seiso“ (sjaj): čistoća, održavanje radnog mesta čistim;
  4. seiketsu“ (standardizovati): standardizovati aktivnosti;
  5. shitsuke“ (samodisciplina): održavanje discipline i obnavljanje standarda.

 

PDCA analiza obuhvata sledeće faze:

  1. planiraj (plan) promenu kako bi se nešto poboljšalo,
  2. obavi (do) šta si planirao na niskom nivou,
  3. proveri (check) rezultate onoga što si uradio,
  4. delaj (act), primeni promenu ili je odbaci ili izmeni neke delove, a onda pokušaj ponovo.

 

Krug kvaliteta je volonterska grupa zaposlenih, koji su obučeni da identifikuju, analiziraju i reše probleme vezane za posao i prezentuju svoja rešenja menadžmentu. To poboljšava performanse organizacije, a s druge strane motiviše i obogaćuje posao zaposlenih.

Kanban (što znači „bilbord“ ili „putokaz“) je usko povezan sa JIT (proizvodnja u pravo vreme) konceptom.

Neke od kompanija koja primenjuju Kaizen koncept jesu: Toyota, Canon i Nippon. Međutim, ova filozofija nije ograničena samo na poslovanje. Ona se može primeniti na sve sfere života.

Ono što je važno za primenu Kaizen filozofije, jesu vrednosti koje je podupiru. Naime, ona se oslanja na zajedništvo i kolektivnost. Takođe je karakteriše fokus na poboljšanju postojećih metoda. Zbog svega toga je teško primenljiva u Zapadnim civilizacijama, pre svega zbog kulture koja se zasniva na principu „svako za sebe“.

 

Ivan Cvetković

 

Izvor:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kaizen

http://www.graphicproducts.com/tutorials/kaizen/

0