Iako je u svetu aktuelna Velika ekonomska kriza, njene posledice se još osećaju, a u ekonomskim krugovima se ne pominju ekonomske krize pre Velike depresije, one su ipak postojale. Jedna od ekonomskih kriza je poznata pod nazivom Tulipmanija.

Tulipmanija se javila u periodu prosperiteta, Zlatnom dobu Holandije, kada je cena lukovice, u Evropi tek predstavljenih lala, dotigla neslućeni nivo, a zatim ubrzo drastično opala. Kada je dostigla maksimum, vrednost jedne lukovice bila je ekvivalent godišnjem prihodu majstora zanatlije.

Nakon što je cvet lale uvezen iz Turske u Evropu, zbog svoje specifičnosti, i mogućnosti značajne zarade, lale su postale luksuzna i tražena roba. Priroda uzgajanja samih lala je potpirivala špekulativne poslove na tržištu. Nakon što je već redak i tražen cvet zahvatio virus koji je uzrokovao još izraženije boje i jedinstvene spektre boja u svakom cvetu, tražnja je rasla iz dana u dan. Lukovice lala su zamenile novac na tržištu, a smatralo se da špekulacijama lukovicama lala nema kraja.

Pošto su kupci skladištili lukovice, spremajući ih za sezonu uzgoja, ponuda na tržištu je značajno opala, a tražnja ne samo da se nije promenila već se i uvećala. Ljudi su prodavali imanja, kuće, sve dragocenosti menjajući ih za lukovice, u nadi da će ostvariti basnoslovne profite. Za samo mesec dana precenjene lukovice su uvećale cenu čak dvadeset puta.

Nepotrebno je reći da cena lukovica nije oslikavala pravu vrednost ovog proizvoda. U takvoj situaciji, pojedini vlasnici su odlučili da unovče svoje profite, čime su započeli strmoglavi pad cena. Usled pada cena svi su težili da se reše svojih lukovica, čime je pad cena ubrzan, pa su svi težili da prodaju svoju robu bez obzira na gubitke.

Prodavci nisu poštovali ugovore, a to je izazvalo opšti haos i pometnju. Vlasti u Holandiji su pokušale da spreče slom ekonomije obezbeđujući ugovore sa 10 % njihove ukupne vrednosti. Međutim, kako su cene dodatno pale, čak ni ova mera nije mogla biti sprovedena.

Efekti Tulipmanije nikoga nisu zaobišli. Čak i oni koji su rano ostvarili profit, imali su gubitke tokom recesije koja je usledila. Investitori su nakon toga znali da je bolje cveće mirisati nego njime špekulisati .


Andrija Popović

 

Izvori:

http://www.investopedia.com/features/crashes/crashes2.asp

http://www.economist.com/blogs/freeexchange/2013/10/economic-history

 

 

0