Iako je Frojd još pre skoro jednog veka ukazao na važnost tumačenja snova, prosečan čovek veoma se retko upušta u njihovu ozbiljnu analizu.

Čak i ako ga ne pamtimo i ne razumemo, san je jedna vrsta sigurnosnog ventila koji smanjuje tokom dana nagomilan pritisak, a analiza istih nam omogućuje shvatanje izvora naših tegoba i njihovo razrešavanje.

Simbolika koju san koristi služi za prikazivanje skrivenih misli, tako da se tumačenje snova svodi na tumačenje simbola. Jedan simbol dosta često u sadržanju sna neće se tumačiti simbolički, već u njegovom pravom smislu, drugi put, snevač od specijalnog materijala sećanja može ostvariti pravo da sve moguće upotrebi kao seksualni simbol. Snevač, poznajući svoj život i trenutnu situaciju, najbolje može odrediti koji od ova dva tumačenja treba izabrati.

Neka od najupečatljivijih Frojdovih tumačenja su:

Car i carica (kralj i kraljica) – predstavljaju većinom  snevačeve  roditelje.

Princ ili princeza – su on ili ona sami.

Svi izduženi predmeti – štapovi, stabla drveća, kišobrani predstavljaju muški polni orgnan.

Tabakera, kutije, sanduci, ormani,peći – odgovaraju ženskom telu.

Sobe u snu su najčešće ženske sobe, opis njihovog ulaza i izlaza i to da li su zatvorene ili otvorene je vrlo lako razumljivo kakvu poruku nosi.

  • Jedan interesantan odnos prema infantilnom seksualnom istraživanju pokazuje se ako snevač sanja o dve sobe, koje su ranije bile jedna, ili ako u snu vidi da je jedna njemu poznata soba jednoga stana podeljena na dva dela, ili obrnuto, ukazuje na to da smo  u detinjstvu  ženske genitalije (zadnjicu) smatrali za jedan jedini prostor (infantilna teorija o kloaki) i tek kasnije smo saznali da ova oblast tela obuhvata dve odvojene šupljine i otvore.

Stepenice,lestvice, stepenište,odnosno penjanje preko njih  i spuštanje, predstavlja polni akt.

Glatki zidovi predstavljaju muškarce, a stolovi žene. Sto i postelja predstavljaju brak, to se često u snovima predstavlja kao čin jedenja.

  • U snovima muškaraca često nalazimo kravatu kao simbol za penis, svakako ne samo zato što visi nadole i što je karakteristična za muškarca, nego takođe što je čovek može odabrati prema tome kako mu se sviđa, sloboda koja je od prirode zabranjena kod osobenosti ovoga simbola.

Prtljag s kojim putujemo po mišljenju Frojda je teret grehova koji nas pritiskaju.

  • Želim da skrenem pažnju i na to da seksualna simbolika cveća, koja je i inače veoma proširena, čovekove seksualne organe simbolizuje cvećem, seksualnim organima biljaka, poklanjanje cveća među ljubavnicima možda uopšte ima upravo ovo nesvesno značenje.

Snovi o padanju nose češće karakter straha. Njihovo tumačenje kod žena ne predstavlja nikakvu teškoću, pošto one gotovo redovno akceptiraju simboličnu primenu padanja, koje opisuje popustljivost prema erotičnom iskušenju.

Ljudi koji sanjaju o plivanju, obično su bili ona deca, koja su kao mala mokrila u krevetu. Pošto su se odvikli od noćnog mokrenja, sada svoje potrebe zadovoljavaju u snu.

Kao što vidimo, Frojd,  još jednom ističe značajnost seksualnog nagona za čoveka, kako za formiranje njegove ličnosti, tako i dalje ponašanje.

Za sve one koji bi voleli detaljnije da se pozabave Frojdovim tumačenjem snova, preporučujem da pročitaju knjige: Tumačenje snova 1 i 2 – Sigmund Frojd, odakle su uzeti i podaci za ovaj članak.

 

Jelena Perišić

 

0