U prethodnom članku na ovu temu mogli ste  pročitati detaljne informacije o tome šta je Gerila marketing. Nije na odmet ponoviti i pojednostaviti definiciju ovog nesvakidašnjeg naziva. Koliko puta dok gledate film ili seriju, baš kada je na pomolu neka interesantna scena, hop, odjednom i niotkuda, reklame? Taj vid oglašavanja i promocije je sve manje efikasan, ljudi su prezasićeni tako da su se stručnjaci  iz oblasti marketinga setili boljeg vida plasiranja proizvoda i još bolje zarade kroz Gerila marketing. Gerila marketing predstavlja proizvod ili uslugu na inovativan, kreativan, poučan, zabavan, lak, način često praćen humorom. Ovaj tip marketinga se uvukao  u svaku poru savremenog sveta i savremeni marketing bio bi nezamisliv bez Gerile.

Želim da sa Vama, dragi čitaoci, podelim neke od meni najzanimljivijih primera Gerila marketinga, prvi se odnosi na našu ciljnu grupu studenata, tako da dragi studenti, kolege uživajte.

Dobro poznata Coca-Cola, iako ima jedinstvene reklame na TV-u kojima promovišu dobro poznato piće, menadžeri ove kompanije odlučili su da pokrenu gerila kampanju fokusiranu na studente.  Coca-cola i njen dobro poznati slogan, kod nas preveden kao “okreni na radost’’, odlučila je da donese radost studentima. Prva devojka na snimku od Coca-Cola aparata dobija nekoliko desetina flašica Coca-Cole umesto jedne, sledeća devojka pored pića dobija i buket cveća, sledi životinja od balona, velika boca Coca-Cole i na kraju i ogroman sendvič.

Originalnost, kreativnost i inovacije sa jedne strane, i ljudi koji se odlično zabavljaju i koji su pritom zadovoljni promocijom koja ih ne “guši” i koja se ne nameće u negativnom kontekstu, sa druge strane.Pomenuću i vremensku dimenziju Gerila marketinga. Većina ovih kampanja je jednokratna. Naime, dešava se na određenom mestu, u određeno vreme i retko kad se ponovi na nekom drugom mestu. Moguće je uvideti da, usmereni ka ciljnoj grupi određujemo gde je najpogodnije izvršiti kampanju i u kom vremenskom periodu.

Još interesantnih primera iz nezaobilazne oblasti sporta. Legendarni  Linford Kristi i slika sa logo-sočivima na konferenciji za novinare u Atlanti za vreme Olimpijskih igara 1996. godine, obišla je svet i osvojila izuzetnu pažnju i interesovanje. I sve to uz male troškove.

Ceo svet je pratio kako se razvija priča o 36 zanosnih plavuša uhapšenih na stadionu u Južnoj Africi, nakon što su privukle pažnju režisera direktnog prenosa i stotina foto-reportera uniformnim narandžastim mini-haljinama ukrašenim ilegalnim logoom Bavaria piva. Protiv dve devojke za koje se sumnjalo da su organizovale ovaj dogadjaj protiv zvaničnog pivskog sponzora svetskog kupa, kompanije Budweiser, podignute su čak i krivične prijave, a svet se bolje upoznao sa pojmom marketing iz zasede.

Korišćenje sportskih ili kulturnih dogadjaja je zapravo stari trik  za jeftinu promociju proizvoda ili usluga. Sama kompanija Bavaria je ubedila  nekoliko desetina holandskih navijača da gledaju utakmicu protiv domaćina na Svetskom prvenstvu u Nemačkoj 2006.godine u narandžastim leder-hoznama, takođe sa logoom kompanije. Nije bilo uhapšenih jer su uhvaćeni, ali je nekolicina njih odgledala utakmicu u donjem vešu, pošto su morali da se reše inkriminisanih kožnih bermuda sa tregerima.

Iako se očekuje da zastupnici Gerila marketinga jesu male kompanije, naprotiv- najozloglašenija je kompanija Nike. Njihove spektakularne akcije – kada su postavili svoje selo pored Olimpijskog u Atlanti, digli soliterski velike i visoke bilborde uz sva borilišta na Olimpijadi u Los Anđelesu ili kada je Majkl Džordan prekrio Reebok logo na trenerci na Olimpijadi u Barseloni – toliko su iziritirale Međunarodni olimpijski komitet, koji živi od sponzorskih ugovora, da su jednom prilikom u zvaničnom saopštenju nazvali kompaniju Nike “nemoralnom’’. To im, međutim, nije smetalo da nekoliko godina kasnije potpišu ugovor o sponzorstvu.

Nike nije jedina velika kompanija koja je pribegla metodi gerila marketinga. Imamo primer elitne i bogate modne kuće Boss koja je poslala jahtu sa svojim logoom na jedru da neprestano plovi rekom pored terena golf takmičenja British Open. Ove kompanije su uštedele milione dolara na marketing, iz zasede ali legalno. Bravo za Gerilu.

Iaklo se Gerila marketing pokazao kao vrlo efikasan način oglašavanja kao i svi drugi metodi marketinga biće zamenjen nekim novim.

Prezasićeni smo propagandnim programom na televiziji, velikim bilbordima i uspešno smo naučili da ih ne rezonujemo, Gerila marketing je način rušenja tih barijera, ubedjuje nas da to nije zapravo reklama i ako makar na par sekundi obratimo paznju na nju Gerila marketing je uspeo. Ali da li nam je dosta i inovativnog marketinga? Ljudi su sve više sumnjičavi ako im na ulici neko pokloni uzorak nekog proizvoda ili ih neko pita za izbor izmedju dva proizvoda, da li je po sredi izbor ili on pokušava da vam jedan od ta dva proizvoda i proda? Uskoro nećemo moći da razlikujemo oglašavanje od običnog razgovora. Čuvajmo se Gerila marketinga, zasede 21. veka.

 

Zorana Stefanović

 

Izvori:

http://guerrilla.blog.com/2011/01/21/da-pocnemo/

http://itana.me/gerila-marketing/

 

0