Od svih oblasti komunikacije najteže je definisati odnose s javnošću. Postoji mnogo definicija, a nijedna od njih nije opšteprihvaćena. Institut za odnose s javnošću (The Institute of Public Relations) definiše PR ovako:

Odnosi s javnošću su disciplina čiji su ciljevi čuvanje ugleda, uspostavljanje razumevanja i podrške, kao i uticaj na mišljenje i ponašanje javnosti.

Odnosi s javnošću su planirane akcije koje daju rezultate, a posebno utiču na dobre odnose i međusobno razumevanje organizacije i njenih javnosti.

Odnosi s javnošću u osnovi podrazumevaju upravljanje ugledom i dobrim odnosima s javnostima. Takođe, smatraju se i tehnikom korporativne komunikacije. Najveća moć odnosa s javnošću nalazi se u obrazovanju javnosti, uticaju na stavove i ponašanja  i uspostavljanje međusobnog razumevanja.

Dobri odnosi s javnošću su nevidljivi elementi pri formiranju brenda i okoline koja ga prepoznaje. Odnosi s javnošću od ključnog su značaja pri brendiranju, jer se ne možete osloniti samo na oglašavanje i prodajne akcije da biste ostvarili željeni imidž. Važno je da informacije dođu do bitnih javnosti. Kada je identitet brenda prepoznat, zadatak odnosa s javnošću tj. PR-a, jeste da široj javnosti približi njegove vrednosti i ubedi ih u te iste vrednosti.

Čuven je komentar Bila Gejtsa, osnivača Majkrosofta, koji je svojevremeno izjavio da, ako bi mu ostao samo jedan dolar u marketinškom budžetu, potrošio bi ga na PR.

Pored mnogih definicija koje vam mogu delovati suvoparno i knjiški, meni se najviše dopala definicija Majkla Levina, pisca čuvene knjige Guerrilla P. R. Wired, vlasnika jedne od vodećih PR kompanija. Po njegovom mišljenju, PR je umetnost da se ljudima ponude razlozi da uvere sami sebe. Za razliku od klasične reklame koja ima za cilj da ljudima prenese ono što oglašivač želi da istakne, PR pruža dokaze, činjenice i mišljenja koji ljudima pomažu da sami dođu do određenih zaključaka. Po Majklu, ključne reči vezane za PR su pre pozitivna reakcija, emocija, osećanje, nego proizvod, cena, kvalitet i slično.

Najbolji primer važnosti PR-a verovatno je situacija kada tražite posao. Da li mislite da veću vrednost ima ono što ste u svome CV-ju napisali o sebi ili ono što se o vama, vašem karakteru i stručnosti zna u vašoj sredini? Ukoliko se ranije o vama u vašoj sredini u pozitivnom svetlu pričalo ili pisalo, gotovo je sigurno da ćete željeni posao i dobiti bez obzira koliko ste vaš CV prethodno nakitili i ulepšali.

Aleksandra Božanić

0