Jedna od neiskorišćenih prilika za razvoj turističke ponude Srbije nalazi se u specifičnom segmentu tržišne tražnje – zdravstveni turizam u protekloj deceniji beleži trend stalnog rasta. U okviru zdravstvenog, ili, kako se još naziva, medicinskog turizma, dentalni turizam je oblast koja, zbog relativne jednostavnosti intervencija i velikih ušteda, dominira.

Stomatološka usluga – deo turističke ponude

Dentalni turizam čine putovanja sa sasvim određenim ciljem – osobe kojima je potrebna stomatološka intervencija odlučuju da posete drugu zemlju zbog jeftinijih usluga koje se nude. Istovremeno, iz više razloga, boravak se kombinuje sa godišnjim odmorom, posebno ukoliko destinacija ima šta da ponudi. Za lečenje zuba, tako, ne uzimaju se posebna odsustva sa posla, troškovi prevoza i boravka se ne dupliraju, pa je ušteda još veća.

Poslovno putovanje, učešće na sajmu, kongresu… takođe se koriste za jednostavne zdravstvene zahvate, što je sve popularnije. Stomatološka ordinacija se može, na primer, posetiti u pauzi skupa, za jednokratnu intervenciju, uz uštedu.

Dentalni turizam je, za destinaciju, najznačajniji segment zdravstvenog turizma. Gosti su zdrave osobe koje u potpunosti koriste boravak za upoznavanje sa okruženjem, stomatološki radovi obično zahtevaju višednevni boravak, pa je prilika da im se ponudi mnogo toga.

Ko putuje…

U Sjedinjenim Američkim Državama, Velikoj Britaniji i većem broju zapadnoevropskih zemalja usluge stomatologa su veoma skupe, posebno ukoliko su potrebni veći rekonstruktivni zahvati zbog nedostatka zuba, ili iz estetskih razloga. U Americi su samo najosnovnije intervencije pokrivene zdravstvenim osiguranjem. Građani, prema procenama preko 150 miliona njih, treba da doplate ukoliko žele funkcionalne, zdrave i lepe zube. Starenje stanovništva i produžetek životnog veka dodatno povećava broj stomatoloških pacijenata.

Komplikovane nadogradnje u slučaju nedostatka više zuba u nekim zemljama mogu da koštaju i desetine hiljada dolara. Za popravku jednog zuba i punjenje u SAD ili Engleskoj treba platiti 300-400 dolara, dok je za ista uslugu u istočnoevropskim zemljama ili Indiji potrebno izdvojiti samo 20-40 dolara. Proteza u Engleskoj košta 1000 dolara, a u Indiji 200 dolara. Tretman zubnog kanala ima čak 30 puta veću cenu – u Americi je 3000 dolara, u Mađarskoj – 100-200 dolara.

… i gde se obično putuje

Preporučena destinacija trebalo bi da bude što bliže mestu gde osoba, kojoj je potrebna stomatološka usluga, živi. To je logično, pošto je glavni cilj ušteda, mada ne mora uvek da bude tako. Odlazak kod zubara se može ponuditi na nekom egzotičnom i skupom mestu, za putnike koji ih, i inače, posećuju. Interesantno je pogledati konkretne primere.

Agencije iz Arizone, Kalifornije i Teksasa nude odlazak kod stomatologa u Meksiko – generalno i očekivano, dentalni turizam je i najrazvijeniji u pograničnim zonama, gde se može otputovati i u sopstvenoj režiji, brzo i jeftino, automobilom. Kanađani i stanovnici istočne obale SAD, od Mejna do Floride, odlaze najčešće u Kostariku – kratak let od Majamija do San Hozea donosi 50-80% ušteda u ordinacijama, gde se garantuje vrhunski kvalitet.

Agencije iz Evrope preporučuju Mađarsku, kao zemlju u kojoj radi najviše na svetu stomatologa u odnosu na broj stanovnika, sa odličnim zubnim klinikama u seoskim područjima. Gradić Mosonmađarovar na samoj austrijskoj granici ima više od 160 zubnih ordinacija! Putovanje iz susedstva, čak i na pregled i čišćenje zuba, se isplati, ali i dolazak iz Amerike. Kada se uračunaju troškovi puta, boravka i svi drugi prateći izdaci, velike intervencije kao što su estetska oralna hirurgija, implanti, kompletna nadoknada nedostajućih zuba u ustima… koštaju manje od polovine cene u Sjedinjenim Američkim Državama.

Putnicima koji žele da letuju u Aziji i posete stomatologa preporučuje se Tajland. Bangkok ima nekoliko klinika namenjenih isključivo potrebama zdravstvenog i dentalnog turizma. U najvećoj – Međunarodnom stomatološkom centru, uglavnom rade lekari školovani u inostranstvu, sa diplomama i sertifikatima iz Sjedinjenih Američkih Država. U Meksiku bolnice zapošljavaju stomatologe iz inostranstva, kako bi zadobile poverenje turista kojima su jeftinije zdravstvene usluge primarni povod za putovanje.

Agencije garantuju kvalitet

Specijalizovane turističke agencije širom sveta trude se da privuku što veći broj putnika, koji će imati korist od dentalnih tura.

U promotivnim kampanjama naglašava se značaj zdravih zuba za zdravlje čitavog organizma – bakterije iz usta mogu da budu uzrok ozbiljnih bolesti srca, i po život opasnih infekcija.

Navode se, zatim, brojni dokazi da je kvalitet stomatoloških usluga koje se nude veoma visok i da niska cena nije pokazatelj nestručnosti. Zemlje u razvoju i manje ravijene zemlje, takozvane dentalne destinacije, imaju niske prateće troškove infrastrukture, što je razlog povoljnih cena.

Posebno se preporučuju evropske zemlje i zemlje nove članice Evropske unije, u kojima su obrazovanje stomatologa i propisi u zdravstvenoj zaštiti obavezujući, i identični onima u razvijenim zemljama.

Turistički radnici garantuju kvalitet, preuzimaju odgovornost, usmeravaju… Za to vreme u Srbiji, potencijalnoj dentalnoj destinaciji, organizovane aktivnosti gotovo da nema – usluge strancima i Srbima iz dijaspore nudi par agencija i pojedine privatne stomatološke ordinacije, uglavnom iz Beograda. Vreme je da se ovo izmeni, i prilika iskoristi, što pre.

1