Najnovije izmene u Fejsbukovom „njuz fidu“ (News Feed) prednost će davati sadržajima iz izvora kojima korisnici veruju. Šef mreže zadužen za „njuz fid“ Adam Moseri napisao je u svom blog postu da je kompanija ispitala „složen i reprezentativan uzorak“ osoba iz Sjedinjenih Američkih Država o upoznatosti sa raznim izvorima vesti i poverenju koje korisnici u njih imaju.

Dobijeni podaci, kaže Moseri, biće upotrebljeni da se formira „njuz fid“ rangiranje,  a plan je da se posle Amerike pređe i na internacionalne korisnike. Konkretno, već od kraja januara, „kod objava koje se smatraju pouzdanim moći će da se primeti veća distribucija“, piše Moseri. „Prenošenje objava koje se, od strane javnosti, ne rangiraju kao visoko pouzdane će se smanjiti“.

Kao sastavni deo Fejsbukovih istraživanja kvaliteta, koja su u toku, od korisnika se očekuje da kažu da li dobro poznaju izvor vesti i da li mu veruju. Prvi čovek Fejsbuka Mark Zakerberg govori detaljnije o informaciji iz Moserijevog posta i namerama koje su u osnovi promena.

„Nekim medijima veruju samo njihovi čitaoci i gledaoci, a u druge ima poverenje veoma širok krug ljudi, u čitavom društvu, čak i kada ih ne prati direktno“, kaže Zakerberg. („Iz uzorka smo odstranili one koji uopšte ne poznaju dati izvor, tako da je dobijeni rezultat udeo korisnika koji imaju poverenje u ukupnom broju osoba koje poznaju izvor.“)

Inače, davanje prednosti vestima iz izvora od poverenja deo je širih nastojanja Fejsbuka da poboljša strukturu „njuz fida“ i „podstakne rast značajnih društvenih interakcija sa porodicom i prijateljima, u odnosu na pasivno konzumiranje sadržaja“, piše Zakerberg. Kompanija je već ranije objavila velike izmene u „njuz fidu“, koje podrazumevaju manje javnih sadržaja, poput vesti i besmislica koje stižu od brendova.

Takozvani „brend awereness“ je bio uvek značajan u offline svetu, ali sada postaje sve značajniji i na Fejsbuku. Teže će biti malim izdavačima, magazinima, da se probiju do šire publike na ovoj mreži, dok će se već poznati dodatno favorizovati. – kaže Rade Rakić, vlasnik digitalne agencije Oxford Web Studio.

Fejsbuk očekuje da će vesti činiti oko 4% umesto dosadašnjih 5% sadržaja „njuz fida“, kaže Zakerberg i dodaje da promene, ipak, neće uticati na ukupnu količinu vesti koje vidite.

„Napraviće se, samo, preraspodela, u korist izvora kojima veruje javnost“, kaže Zakerberg. „Nadam se da će ova promena vezana za vesti od poverenja i prethodna o značajnim kontaktima i komunikacijama pomoći da vreme provedeno na Fejsbuku bude dobro utrošeno vreme – na jačanju odnosa i veza, angažovanju u aktivnoj konverzaciji pre nego pasivnom konzumiranju, a da, kada čitamo vesti, one dokazano potiču iz visoko kvalitetnih i pouzdanih izvora“.

“Mi koji smo duže u SEO optimizaciji već imamo ovo na umu, jer Google favorizuje poznate brendove pri rangiranju već par godina. Doduše, Google ne radi ankete o prepoznatljivosti kao što Zukerberg najavljuje, ali kroz gomilu faktora zna da proceni koji brend je šire poznat (broj pratilaca zvaničnih naloga na raznim mrežama, pominjanje brenda, učestalost pretraživanja brenda, …) te njegov zvaničan sajt ima više šansi pri rangiranju za relevantne pojmove na pretraživaču.” – otkriva Aleksandar Ratković koji već 8 godina piše blog „SEO Aleksandar“.

1