Kao što fizičko vežbanje održava tonus tela, snagu i izdržljivost, tako psihičko vežbanje ima pozitivan uticaj na mozak kod ljudi svih doba. Opadanje određenih mentalnih sposobnosti za koje se mislilo da je povezano sa starenjem, poput gubitka pamćenja, sporog razmišljanja i blokade kod rešavanja problema, nije neizbežno ukoliko nastavimo da mozgu dajemo izazove. Ipak, svi smo videli starije ljude koji doživljavaju opadanje mentalnih funkcija kako postaju stariji. Ali šta se može preduzeti kako bi se očuvale, ili čak povećale, moždane sposobnosti kako postajemo stariji?

Ne iznenađuje da se isti savet koji sledimo kako bismo postigli telesnu kondiciju odnosi i na mentalne sposobnosti – „koristi ih ili će zarđati“. Kao što svakodnevno vežbanje u teretani ili trčanje jačaju određene mišićne grupe, tako će i psihičke vežbe vremenom ojačati i poboljšati kognitivne sposobnosti mozga. Identifikovanjem raznih mentalnih sposobnosti čoveka  (percepcije, kratkoročnog i dugoročnog pamćenja, strukturalnog i logičkog načina razmišljanja, verbalnih sposobnosti itd.) propisane su razne vežbe koje su osmišljene kako bi se ojačala ona područja koja imaju tendenciju slabljenja tokom vremena.

Kako deluje „fitnes za mozak“?

Tehnika cerebralne aktivacije zvana „fitnes za mozak“ u stvari predstavlja oživljavanje određenih mentalnih sposobnosti pre nego što se one uspore. Sastoji se od niza jednostavnih vežbi čijim se ponavljanjem već posle nekoliko nedelja može uočiti napredak. Kombinujte različite varijacije ovih vežbi svakog dana. Važno je da vodite evidenciju o svom napretku, tako ćete lakše moći da ustanovite gde imate najviše problema i na osnovu toga formirate i vremenom menjate način mentalnog treniranja.

Vežbajte svoje sposobnosti opažanja

Cilj je izvežbati moć opažanja svih pet čula: vida, sluha, mirisa, ukusa i dodira.
Vid – svakog dana posmatrajte predmet ili osobu pored koje prođete na ulici. Odmah nacrtajte taj predmet ili osobu. Tako vežbate kratkoročno pamćenje. Na kraju nedelje ponovo nacrtajte svih sedam predmeta ili osoba koje ste zapazili. Tako vežbate dugotrajno pamćenje.
Miris/ukus – dok jedete u restoranu ili kod prijatelja, pokušajte da utvrdite sastojke u jelima koja su vam poslužena. Koncentrišite se na suptilne arome bilja i začina. Pitajte konobara ili domaćina kako biste potvrdili svoje zapažanje.
Pamćenje – pokušajte da upamtite jela ponuđena na meniju vašeg omiljenog restorana. Kako biste vežbu napravili još izazovnijom, upamtite i cene. Na kraju dana pokušajte da se setite i zapišete što više jela/cena.
Sluh – kod razgovora telefonom praktikujte prepoznavanje osobe koja vas je pozvala, pre nego što se sama predstavi. Zatim upamtite i broj telefona pozivatelja. Na kraju dana popišite ljude sa kojima ste tog dana razgovarali, zajedno sa brojevima njihovih telefona. Takođe, na kraju nedelje pokušajte da ponovo zapišete što više tih informacija.
Miris/dodir – vežbajte svoja čula mirisa i dodira pokušavajući da odgonetnete predmete zatvorenih očiju.

Vežbajte svoje vizuelne sposobnosti

Vizuelne sposobnosti se odnose na sposobnost stvaranja brzih i tačnih procena udaljenosti, prostora, veličine i opštih proporcija predmeta i njihov položaj u prostoru. Pokušajte sledeće:
•    Kada uđete u prostoriju u kojoj ima ljudi, pokušajte brzo utvrditi koliko osoba se nalazi s vaše desne, a koliko s vaše leve strane, kao i levi-desni položaj nameštaja i drugih predmeta;
•    Posmatrajte predmete, npr. olovke, i pokušajte da procenite njihovu dužinu i debljinu.
•    Kada ste negde u poseti, a zatim se vratite kući, pokušajte da nacrtate plan mesta koje ste videli. Ponovite ovu vežbu sledeći dan i dan nakon toga.

Vežbajte svoju sposobnost zaključivanja

Zaključivanje uključuje stvaranje logične celine od različitih elemenata nakon pažljivog posmatranja tih elemenata. Sledeće vežbe će ojačati ovu sposobnost:
•    Uzmite jednu rečenicu iz časopisa ili novina (to je logična celina). Pokušajte da napravite drugu rečenicu koristeći se istim rečima.
•    Kupite slagalicu i vežbajte spajanje delova što je brže moguće. Zabeležite vreme koje vam je za to potrebno. Uradite to ponovno za nedelju dana i zabeležite vreme koje vam je za to potrebno.
Vežbajte svoje sposobnosti logičkog razmišljanja
Logika je umeće rasuđivanja – pronalaženje pravog redosleda ili položaja za različte elemente. Sledeće igre/aktivnosti će probuditi logično biće u vama.
•    Sve igre uključuju aktivnosti logičkog razmišljanja. Dobar izbor su igre s kartama ili igre strategije poput šaha. Takođe su dobre igre rešavanja ukrštenica/osmosmerki i druge igre s rečima.
•    Izbegavajte stalno igranje istih igara. Igranje iste igre čitavo vreme vodi u rutinu, koja je suprotna aktiviranju logičkog razmišljanja. Tako se koriste isti moždani sklopovi i živčana područja, a sve ostalo ostaje neiskorišćeno.
•    Pronađite nove igre i interese. Istražite aktivnosti koje su vam potpuno nove i pronađite nove partnere za igranje starih i novih igara i aktivnosti.

Vežbajte svoju sposobnost izražavanja

Verbalne sposobnosti – precizno korišćenje izgovorenih ili pisanih reči, traže aktivnost kratkotrajnog i dugoročnog pamćenja.
Ujutro poslušajte ili pogledajte neku emisiju. Tokom dana napišite glavne teme iz te emisije kojih se možete setiti.
Kad god nekog upoznate, pokušajte da smislite najmanje jedan anagram njenog ili njegovog imena. Kad vidite bilo koju reč, brzo smislite druge reči koje počinju s ista prva dva slova.
Svaki put kada dođete do kraja jednog poglavlja u knjizi koju čitate, zamislite da ga morate sažeti što kraće možete nekome ko ga nije pročitao, usmeno ili u pisanom obliku. Učinite isto za celu knjigu kad je pročitate.

Dušan Ilić

0