Godine 1847. se u Londonu prodaju prve ručno motane cigarete.

Skoro 170 godina kasnije, 2014. u Japanu počinje prodaja HNB (heat-not-burn) uređaja – neobičnog grejača od platine i zlata obloženog keramikom, koji više podseća na skupocenu hemijsku olovku nego na cigaretu.

Uprkos činjenici da se na tržištu pojavio proizvod relativno nepoznatog porekla, u Zemlji izlazećeg sunca je više od 100 hiljada pušača prešlo na IQOS, HNB uređaj razvijen od strane kompanije Philip Morris. Iako ovi proizvodi još uvek nisu u potpunosti izdominirali svetskim tržištem, čini se kao da će to biti neki prirodan tok stvari. Predviđa se da bi do 2025. godine HNB uređaji mogli da zamene čak 30% prodaje klasičnih cigareta na razvijenim tržištima.

Istorija duvana duga je oko čak 6000 godina i već je veliki broj duvanskih proizvoda (nekih malo manje inovativnih, nekih malo više) izbačeno na tržište, a mnogi se pitaju šta je to inspirisalo velika imena duvanske industrije da insvestiraju novac i vreme u jedan ovakav proizvod.

Neki konzumenti tvrde da ih na prvi pogled podsećaju na već dobro poznate elektronske cigarete, ali je glavna razlika u tome što pušač ne udiše paru nikotinske tečnosti, već pravi duvan. Ono što ih još čini posebnim je tehnologija koja ne sagoreva duvan kako se to dešava kod klasičnih cigareta. HNB proizvodi zagrevaju duvan do 300°C, što znači da nema vatre, dima, pepela i što je najvažnije – neprijatnih mirisa koji su karakteristični za klasične cigarete.Takođe, HNB uređaji uživaju toliku popularnost zahvaljujući činjenici da imitiraju ritual pušenja. Za razliku od elektronskih cigareta, zadržavaju isti nivo nikotina, kao i pravi ukus duvana.

Imajući sve ovo u vidu, moglo bi se reći da su nekakva zlatna sredina između elektronskih i klasičnih cigareta. Ne samo što se stremi svetu bez štetnog duvanskog dima, pored zdravlja proizvođači stavljaju i akcenat na smanjenju jaza između pušača i nepušača. Sigurno vam se dogodilo nebrojeno puta da sedite u društvu osobe koja ne toleriše duvanski dim, a to vam daje do znanja odmahivanjem ruke, nezadovoljnom grimasom, čak i odmicanjem i premeštanjem na drugi kraj stola ili prostorije. HNB proizvodi kao što je i sam IQOS uspevaju da pomire ove dve večito suprotstavljene strane tako što uopšte ne emituju taj poznato neprijatan miris na koji mnogi tvrde da se nikada neće navići.

Takođe, kada su prostori za pušače u pitanju, zajedno sa HNB proizvodima duvanska industrija odlučila je da predstavi savremene lounge zone rezervisane za one koji su prešli na IQOS. Pa ipak, ovaj prostor ne isključuje mogućnost prisustva nepušača. Naprotiv, može se reći da su velika imena ove industrije napokon uspela da stvore nekakvu neutralnu teritoriju na kojoj mogu da uživaju obe strane, svaka na svoj način. Da je ovo zaista korak u budućnost dokazuje i činjenica da je IQOS longue dizajniran tako da podseća na popularne sci-fi filmove.

Neki tvrde da je sve ovo nastalo kao odgovor na dugogodišnju separaciju – u kafićima i hotelima gde postoje jasno naznačene odvojene zone, kao i privatnim domovima gde na osvnovu ‘poroka’ u gostima provodite vreme unutra ili napolju. Osim neprijatnosti koja dolazi sa neželjenim mirisima, javlja se i zabrinutost za zdravlje, kako konzumenata, tako i onih koji ih okružuju.

Evidentno je da se svet drastično menja, a ono što nas zanima je kako će ritual pušenja izgledati za 5, 10 ili 6000 godina. Šta vi mislite, da li će HNB uređaji ostati upamćeni kao jedan od najaktuelnijih trendova duvanske industrije, ili će uspeti u potpunosti da zamene klasične cigarete te će ljudi u njima uživati i u dalekoj budućnosti?

 

 

 

 

0