Marketing menadžeri, posebno stručnjaci za internet marketing, veoma su traženi u Sjedinjenim Američkim Državama, pa je dobro pozabaviti se ovom činjenicom, pošto je indikator onoga što će se u narednom periodu dešavati i na srpskom tržištu.

Govorimo, dakle, o trendu koji nam predočava da će se u bliskoj budućnosti tražiti i dobro plaćati osobe sa relevantnim znanjima u oblasti internet (digitalnog) marketinga. Govorimo i o predlogu da, pre nego što se to dogodi, osobe koje ova znanja poseduju pokušaju da pronađu poslodavce i zarade novac putem interneta, što je u ovoj oblasti moguće.

Savremeni marketing privlači kupca  

Recimo, prvo, da je pojam marketinga veoma širok, sa velikim brojem posebnih poslova i specijalnosti i da, pre nego što shvatimo šta se to zapravo traži, treba da imamo u vidu promenu koja se u oblasti marketinga dogodila.

Na sceni je poslednjih godina inbaund (inbound) marketing – tendencija da kupac sam pronađe prodavca, koji ga privlači interesantnim sadržajem. Ovakav pristup se u velikoj meri razlikuje od tradicionalnog, u kojem kompanija aktivno traži kupce pozivajući ih telefonom, nudeći im štampane ili televizijske reklamne sadržaje, sajmove… Zvuči poznato? Naravno, u Srbiji još uvek dominira agresivni tradicionalni autbaund (outbound) marketing, koji prekida sportske prenose i filmove, zloupotrebljava kućne i e-mail adrese, mnogo košta i uz to može da izazove kontraefekat.

Savremeni marketing, dakle, traži od marketing stručnjaka da stvari postavi na drugi način. Da kreira i vodi blog kompanije sa sadržajima koji interesuju kupca tako da im se sa zadovoljstvom vraća, da se o proizvodima razmenjuju podaci na društvenim mrežama uz informacije važne za čitaoce, da prisustvo kompanije na internetu, gde je danas javnost, bude vidljivo, dosledno, svrsishodno, originalno i privlačno za grupu iz koje će se spontano regrutovati kupci.

Stižemo, dakle, do važnosti pojmova internet marketinga – privlačan sadržaj (content), SEO optimizacija za pretraživače (search engine optimization), marketing društvenih mreža (social media marketing)… Činjenica je da ih sve češće srećemo i u Srbiji, a njihovo vreme tek dolazi.

Znanja koja se traže  

Prema projekcijama američkog Biroa za statistiku tržišta rada (Bureau of Labor Statistics), očekivani rast tražnje za marketing menadžerima je 13% u periodu između 2012. i 2022. godine, uz značajnu stabilnost njihovnih pozicija, odnosno mali rizik od gubitka posla. Istražujući detaljnije koja se specifična znanja i veštine od savremenih marketing menadžera u oblasti internet marketinga traže, kompanija Moz koja se bavi razvojem softvera za marketing i analitiku i agencija za istraživanja Fractl došle su do sledećih interesantnih podataka. Oni su aktuelni i odnose se na jun 2015. godine.

U Sjedinjenim Američkim Državama veoma je teško pronaći stručnjake sa svim znanjima u oblasti internet marketinga koja su potrebna kompanijama. Više od polovine poslodavaca se žali da kandidati imaju manje znanja od zahtevanih. Od marketing menadžera i zaposlenih na nižim pozicijama u oblastima internet marketinga danas se traži kontinuirano usavršavanje i usvajanje promena uslovljenih razvojem tehnologije, koje su izuzetno brze. Stručnjak za internet marketing trebalo bi da ujedini tehnička znanja, kreativnost i poslovna znanja najvišeg nivoa. On treba da poseduje analitičnost i spremnost da rezultate do kojih dođe na adekvatan način primeni u praksi.

Broj radnih mesta koja u naslovu imaju rad na društvenim mrežama, internet marketing i kontent marketing je u porastu. Sasvim konkretno, da bi se dobio dobro plaćen posao u ovim oblastima potrebno je poznavati sledeće.

SEO, odnosno optimizacija internet sadržaja za pretraživače je ubedljivo najbolje plaćen posao. Osobe na radnim mestima koja zahtevaju SEO znanja mogu prosečno godišnje da zarade oko 102 hiljade dolara.

Druga grupa znanja, po visini zarade koju mogu da obezbede, su ona u oblasti Gugl analitike (Google analytics). Iako relativno mali broj poslodavaca navodi u nazivu radnog mesta da baš ovo traže od kandidata, sposobnost da se na osnovu podataka koje alat obezbeđuje donesu ispravne marketing odluke visoko se ceni. Poslodavci koji izričito zahtevaju da se budući zaposleni bave Gugl analitikom spremni su da im prosečno plate 82 hiljade dolara godišnje.

Poznavanje marketinga društvenih mreža godišnje može da donese oko 51 hiljadu dolara zarade, odnosno toliko su plaćeni poslovi za koje se u naslovu radnog mesta traži ova kvalifikacija. Treba, međutim, imati u vidu da se marketing društvenih mreža veoma često nalazi u oglasima za posao i da se u nekima od njih ne traži vrhunska stručnost.

Ideje su dakle tu, uz predlog da svi kojima je marketing profesionalno opredeljenje veoma pažljivo prate dalja kretanja u oblasti internet marketinga.

Foto: Flickr / Thos Ballantyne

 

 

 

 

3